
Ik ben Nelien en ik dans en beweeg graag met anderen in mijn dansgroepen rond dansmeditatie met kringdans, lichaamsbewustwording en improvisatie. Ik houd van humor, poëzie, leuke teksten, boeken lezen, lichtheid en steeds weer met een frisse blik beginnen. Uiteindelijk is dit het moment, altijd. Ik ben nieuwsgierig en houd van spelen. Ik houd van stilte, maar ben ook altijd op zoek naar mooie en fijne muziek. Mijn lessen geef ik vanuit al deze inspiratie. Voor wie wil weten welke opleiding(en) ik genoot, lees verder;-)
Oorspronkelijk opgeleid in het pedagogische vak trok de dansmeditatie aan me en kon ik na de drie-jarige parttime opleiding Sacred Dance bij Esclarmonde Tuk die ik in 2004 afrondde in Zeist direct beginnen met het overnemen van de groepen van mijn toenmalige dansjuf Elly Lankhaar. Uit niewsgierigheid en plezier in de dans ben ik me bij blijven scholen in weekends en cursussen bij o.a. Jacqueline van Male, Nanni Kloke, Shura Lipovsky en Wilma Vesseur. Bij Wilma deed ik van 2020-2022 de opleiding Tanz der Gegenwart, ofwel de "dans van het heden". Wilma is opgeleid in Body/MindCentering en leerde ons ervaren hoe je kunt bewegen vanuit elk systeem van het lichaam, zoals bijvoorbeeld de organen, de zintuigen, het zenuwstelsel, de botten, de spieren, hormonen, klieren en hoe elk daarvan iets anders aanraakt en je anders in beweging zet. Altijd vanuit het heden.
Bij Ingrid Baart deed ik Authentic Movement, waar ik ervoer hoe dans in elk moment ontstaat vanuit wat er dan wil gebeuren. Deze vorm van beweging leerde me veel over getuige zijn.
De manier waarop Sydney Banks de menselijke ervaring beschreef in 3 principes is voor mij inmiddels een grote insporatiebron. In 2024 deed ik de facilitatoropleiding in deze richting bij Shiftacademy te Soest, met Angela Mastwijk en Linda Spaanbroek. Ik ontdekte hoe vaak ik bang en onzeker was en van daaruit de wereld ook in die kleuren ervoer. Het geeft me ontspanning te zien dat onzekerheid, maar ook emoties, niet erg zijn, waar ik vroeger dacht van wel en zoveel onder controle probeerde te houden. Het laat me zien hoe menselijk het is, dat je afgescheiden voelen. Ik haal zoveel plezier uit het geruststellen van mezelf en anderen in het doorzien dat het leven geen strijd is om het zo goed mogelijk te doen. Maar juist ruimte biedt aan ieder van ons om zelf te gaan zien.
Dans is altijd zowel van de grond als de ruimte. Van de vorm en de leegte. Van balans en balans verliezen. Van aankomen en weer vertrekken. Ik vind het heerlijk om altijd weer Ruimte te vinden, voor welke beweging dan ook, door wie dan ook gedaan.